2011/05/05

Fontainebleau

Sist helg dro jeg på skoletur til Fontainebleau, som er en liten by utenfor Paris. Der har de et stort, fint slott og en stor, fin skog.
Vi tok tog i 40 min og så var det enda 40 min å gå før vi kom frem til hotellet.

En veldig koslig gåtur, men litt lang med tanke på at jeg hadde med meg litt bagasje.

Etter å ha slengt fra oss tingene på rommet gikk vi å kjøpe oss lunsj og satt oss i en park på baksiden av slottet.

Der var det så klart mange fine blomstrer.

Til og med en liten veps hadde tatt turen ut i fineværet.

Château de Fontainebleau, hovedinngangen.  

Tenk deg å dra på ball her og gå opp de fine trappene i lang kjole, det må ha vært ganske magisk.

(Unødvendig) lang gang

Det var helt utrolig detaljerte utsmykninger overalt.




Jeg har lyst på en sånn globus!





Fin utsikt fra slottet.



Etter vi hadde trasket lenge nok i slottet tok vi en liten hvil før det var middag på kvelden. Dagen etter dro vi til Fontainebleauskogen, som er kjent for

SAND!

Det var et helt merkelig syn, vanlig (norsk) skog og sand. 

Det var nesten som å være på stranden, bare at det istedenfor skjell var barnåler i sanden og så manglet det selvfølgelig vann.

Der var òg noen firfisler som løp mellom alle stenene. 

Etter en lang dag med sol og sand var det tid for togturen hjem.

Det var deilig å få sett litt mer av Frankrike enn Paris, selv om vi såvidt forlot byen.

4 kommentarer:

  1. det var litt av et slott, utrolig mange detaljer!Du er veldig flink å ta bilder, gutten med sparkesykkelen likte jeg veldig godt:)Fantastisk godt bilde!Stor klem:>

    SvarSlett
  2. Så fint slott! Hadde ikkje sagt neitakk til eit ball der nei ;) Ser ut som du opplever mykje spanande der nede, du er så heldig! Men, eg unnar deg det ;)

    Julia

    SvarSlett
  3. En grei jakthytte det der. Har du smakt på kildevannet?

    SvarSlett
  4. Det var veldig fint der ja, men jeg fikk ikke smakt på kildevannet desverre. Får ta det igjen en annen gang :)

    SvarSlett