2011/02/20

Basilique du Sacré-Cœur de Montmartre


I dag brukte jeg og Silje dagen på en liten utflukt i nabolaget. Vi tok turen opp til Sacré-Cœur, som ligger veldig nært har vi funnet ut. Etter bare to lange og bratte trapper var vi der. Jeg hadde håpt at det ikke skulle være så mange folk der, siden det var overskyet og ganske kaldt, men søndag er søndag. Det ble nok ikke noen bilder uten mennesker i desverre, kanskje hvis jeg drar opp tidlig en morgen på en ukedag kan jeg være heldig. Selv om det var mange folk der var det likevel et utrolig syn, mye finere enn det jeg husket og mye større. På veien opp gikk vi også forbi en litt mindre kirke, men fortsatt fin, og selvfølgelig Place du Tertre hvor det sitter mange kunstnere som arbeider og prøver å selge verkene sine. Vi fikk også anledning til å bruke Paris-kunnskapene våre når en japaner spurte oss hvor Montmartre var. (Ikke verdens vanskligste spørsmål, siden han allerede var der, men alltids gøy å hjelpe)


Litt annen type kirke


En av de to lange trappene

Place du Tertre
Siden vi først var ute og gikk, tenkte jeg at jeg skulle ta bilde av gaten vi bor i og bakgården vår.

Rue Durantin
Det røde huset til venstre er en liten café som jeg har tenkt å prøve ut snart.

40 Rue Durantin


Bakgården, vi bor i det første huset til høyre, som man kan se så vidt.
Den lille døren nede til venstre er der vi går med alt søppelet og tomflaskene, som vi enda ikke er helt sikker på om vi hiver i riktig dunk. 
 Senere på kvelden bestemte vi oss for at vi ikke orket å lage middag, så vi gikk ned til en fransk burgersjappe og kjøpte oss mat. Det var faktisk overraskende grovt brød og til og med litt salat, så det var ikke så alt for gale. På veien opp igjen, derimot, kjøpte jeg meg en crêpe med honning som var veldig god, men også veldig søt. Det var min første crêpe, så det måtte dermed dokumenteres, men jeg klarte ikke å la vær å spise litt på veien opp til kameraet mitt.

Nam nam!

4 kommentarer:

  1. Fine bilder. Her er det ganske kaldt, men blå himmel og sol hele dagen. Håper dere kan fransk til vi kommer. Så slipper vi å prate så mye. Kjøpte to pakker á 5 ruller Portra 400 i dag. Skal prøve å huske å ta dem med. Si ifra hvis dere finner et fint hotell til oss.
    Klem Pappan

    SvarSlett
  2. Hei, i dag var det faktisk litt sol, men den forsvant fort. Jeg skal prøve å lære meg fransk fort, men de fleste skjønner litt engelsk. Det er et hotell like ved leiligheten vår som ser ganske bra ut, Comfort Hotel Place du Terte. Eller så er det en liten gate nær skolen hvor det ligger sju hotell like ved siden av hverandre, men de tror jeg er ganske dyre. Ellers ligger også dette hotellet nært leiligheten (tror jeg har tatt riktig):http://www.myhotelinfrance-montmartre.com/

    SvarSlett
  3. Vi har betalt rom på TimHotel Berthier
    http://maps.google.fr/maps/place?cid=14472108821233054349&q=timhotel+berthier+paris&hl=fr&dtab=0&sll=48.894398,2.312536&sspn=0.083009,0.084592&ie=UTF8&ll=48.973231,2.158813&spn=0,0&z=12

    SvarSlett
  4. Det er jo langt uti gokk, dere skulle tatt timhotel montmartre, det er mye nærmere, men det går vel bra. Dere får ta den lysblå linjen ned til Place de Clichy også kan vi møtes der når vi skal ut å farte :)

    SvarSlett