2011/02/13

Sightseeing


I dag reiste Silje og jeg på en liten sightseeing-tur. Først tok vi metroen ned til Eiffeltårnet, hvor det ynglet av suvenirselgere. Det er helt fantastisk hvor høyt og stort det er. Vi bestemte oss for å ikke dra opp i toppen, køene var veldig lange. Det får vi heller ta igjen en dag vi kommer oss litt tidligere ut døren. I parken ved siden av var der en søt, veldig fransk liten gutt som så på endene som flakset rundt og sloss litt. 




 



 Etter Eiffeltårnet dro vi til Notre Dame. Det er også et stort og helt fantastisk vakkert bygg. Her var det heldigvis ikke like lang kø og det var gratis å komme inn, så da gikk vi selvfølgelig inn. Vi var heldige og kom akkurat idet en orgelkonsert startet. Det gjorde at det ble helt magisk å gå rundt der inne og se på alle de flotte statuene og ikke minst glassmaleriene.



Vi fikk et lite glimt av Seinen på vei til Notre Dame

Utsiden


Insiden






Etter Notre Dame var planen å finne Shakespeare & Company, men etter å ha trasket rundt i de gatene vi trodde den kunne ligge i måtte vi gi opp. Vi kjøpte noen postkort og la av gårde mot metrostoppet og gjett hva vi fant da - Shakespeare & Company! Da ble jeg glad, det er virkelig en bokhandel etter min smak. Veggene var stappfulle av bøker og det var trangt mellom hyllene. Nye bøker var blandet med brukte og det som ut som om den eneste organiseringen de hadde tatt i bruk var etter sjanger. Jeg kunne vært der en evighet, men magen rumlet og bena verket, så det ble et kort visitt. Jeg fant to bøker av Virgina Woolf som jeg ikke har lest og jeg fikk til og med stemplet de.







3 kommentarer:

  1. Ja vi har ikke noe slikt her. Bare en bitte liten bruktbokhandel i Molde. Teit å kalle de i Oslo for antikvariat. Bedre med bare bruktbokhandel.

    SvarSlett
  2. Shakespeare & Company verka son ein super koseleg butikk! Der hadde eg og likt meg :) Eg prøver for tida å kome meg igjennom Virginia Woolf - To the light house. Lest den? (nokre råd?). Den er litt treig i starten, hehe.

    Korleis går det på skulen? Får du tid til å lese andre ting? :)

    Julia :)

    SvarSlett
  3. Hei, alt går bra her. Det er mye å lese, men det er i det minste interessant og jeg har i tillegg en nattbordbok jeg leser før jeg legger meg. Jeg har lest To the light house en eller to ganger tror jeg, men aldri helt klart å fått med meg hva den handler om. Når jeg leser på kvelden er ikke det alltid så lett å følge med, jeg burde sikkert lest den på dagen :)
    Håper du koser deg i York og har lyst tilbake ;)

    SvarSlett